Ons aanbod muziek




Visie MDT


De waarde  van de Muziek-, Dans- en Theaterschool Veendam

 

Muziek en Dans en Theater zijn zeer waardevol en van belang in ieders leven. De mens wil genieten van podiumkunsten en ook zelf actief bezig zijn. Door muziek maken, dansen en acteren binnen het lokale culturele veld te houden, krijgen burgers de kans hun talenten te ontwikkelen en profiteert de samenleving als geheel.

Om te leren musiceren, dansen of acteren heb je een plek nodig waar je kwalitatief goed onderwijs kunt volgen. De Muziekschool of het Kunstencentrum is bij uitstek zo’n plek. Het is een instituut waar professionele docenten werken volgens de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op hun vakgebied; gedreven, vaardig, ambitieus en gretig om hun leerlingen verder te helpen. En betaalbaar door ondersteuning van overheden en fondsen. Het tot wasdom laten komen van een kweekvijver van cultureel geïnteresseerden, het opleiden van leerlingen in de amateurkunsten en het voeden van de toekomstige podiumkunstenaars draagt bij aan de totstandkoming van een creatieve en sociale samenleving.

Aan de MDT kan een leerling muzieklessen volgen bij geschoolde docenten in diverse stijlen (pop, jazz, wereldmuziek, hiphop, musical, klassiek) en op veel verschillende instrumenten alsmede zanglessen. Ook bieden we ballet- en theaterlessen voor jong en oud. We bieden leerlingen podiumervaring en vormen ze individueel en leren ze samen te werken.

In onderstaand visiedocument hebben wij ons de vraag gesteld wat de missie en visie van de Muziek-, Dans- en Theaterschool  Veendam (MDT) is en hoe we onze doelen willen verwezenlijken. Wat is de meerwaarde van de school en wat is er nodig om deze in stand te houden? Wat heeft de school méér te bieden dan individuele muziekdocenten, die immers als ze professioneel zijn dezelfde opleiding hebben genoten als de muziek-, dans- en theaterdocenten?

 

Missie

De MDT wil er zijn voor alle burgers en toegang geven tot hoogwaardig en toegankelijk Muziek- Dans- en Theateronderwijs op alle niveau’s.

Toelichting: Muziekscholen zijn instituten die toegankelijk zijn voor iedereen uit de gemeenschap. Ze zijn in de jaren 1960 ontstaan vanuit het besef dat de overheid de taak en verantwoordelijkheid heeft om muziek leren maken voor iedereen bereikbaar te maken. Ballet, theater en cultuureducatie op basisscholen zijn daar bijgekomen. Door bezuinigingen en kerntakendiscussies staat dit instituut in veel gemeenten zwaar onder druk. De afgelopen decennia zijn er daardoor in vele provincies Kunstencentra opgeheven of failliet gegaan. De Provincie Groningen heeft nog negen gesubsidieerde Kunstencentra die overleggen op het gebied van Cultuureducatie op basisscholen in Vereniging De Toon Zetten.

De MDT heeft ten eerste een scholingsfunctie voor circa 750 betalende cursisten met kwaliteitsbewaking door middel van coördinatie op beleid en ontwikkeling, een algemeen leerplan, werkplannen, intervisie met ander instituten, leerlingvolgsystemen, oudergesprekken en een examenstructuur. Ten tweede hebben Kunstencentra een dienstverleningsfunctie naar de samenleving met deelname aan festivals, het huisvesten van het Jeugd Veenkoloniaal Symfonie Orkest, samenwerken met jeugdcentra en basisscholen. Zo werd in 1998 gestart met introductielessen Algemene Muzikale Vorming en kennismakingslessen voor primair onderwijs. Intussen verzorgen we ook pilots dans en theater en is cultuureducatie een hoogwaardige educatietak van onze organisatie waarvoor we jaarlijks de dialoog aangaan met participerende scholen en schoolprojecten laten toetsen door subsidieverstrekker CMK Assen. Ten derde hebben we een netwerkfunctie in samenhang met burgers, koren, muziekkorpsen, popgroepen en toneelverenigingen. En ten slotte hebben we een podiumfunctie die primair onderdeel is van het onderwijs in de podiumkunsten. Jaarlijks hebben alle muziekleerlingen een Ensemblemaand en treden drie avonden op in het theater en jaarlijks sluiten alle dans- en theaterleerlingen af met een eindvoorstelling. We willen daarmee deelnemers en inwoners van Veendam optreden laten ervaren en inspireren tot een grotere waardering van de podiumkunsten.

Visie

De MDT bedient de basis en het midden van de piramide van lokale cultuureducatie en sluit aan op de beroepsopleidingen voor podiumkunsten. In het Nederlandse onderwijsbestel zijn we een onmisbare schakel voor kunst- en cultuuronderwijs.

Op basisscholen zijn de kerndoelen op papier aanwezig maar deze worden zelden bereikt door de eigen leerkrachten en de onderwijsinspectie heeft de focus op taal en rekenen in het kader van de doorstroming naar middelbaar onderwijs. Op vmbo en havo/vwo is er aandacht voor CMK vakken maar deze is verspreid over vele aandachtsgebieden. Wie in Nederland een talent wil ontwikkelen op het gebied van de podiumkunsten is aangewezen op een particuliere docent of een kunstencentrum.

In Veendam zijn weinig particuliere muziekdocenten en bestaat geen particuliere ballet- of theaterschool. Muziekdocenten die thuis of aan huis les geven zijn vaak niet HBO geschoold. Particulier muziekonderwijs door een gekwalificeerde docent is wel in de stad Groningen te vinden en is marktgeprijsd. Daardoor is de burger veel duurder uit dan bij de traditionele  muziekschool. Dit betekent dat muziekonderwijs in de particuliere sector vooral betaalbaar is voor de mensen met een ruim inkomen.

De MDT kan vanuit haar publieke functie muziek-, dans- en theaterles verzorgen voor iedereen, ook de minder draagkrachtigen. Dit kan door andere lesvormen, zoals groepslessen of samenspellessen, aan te bieden voor een relatief laag lesgeld. Maar de voornaamste reden dat er voor een redelijk laag tarief muziekles genoten kan worden is natuurlijk substantiële publieke financiering.  Dat is ook waarom ouders van een muziekschool lagere tarieven verwachten. Ook zijn er via een muziekschool instrumenten beschikbaar waardoor ouders niet meteen tot aanschaf van een instrument hoeven over te gaan.  Er zijn bovendien allerlei fondsen beschikbaar voor de laagste inkomensgroep waarvoor het reguliere muziekschooltarief nog te hoog is. Bijvoorbeeld het Jeugdcultuurfonds, Stichting Leergeld of andere fondsen. Leerlingen en ouders van leerlingen kunnen via de muziekschool een beroep doen op deze aanvullende middelen. Voor lagere middeninkomens is echter met name de gemeentelijke bijdrage van doorslaggevende betekenis om cursussen betaalbaar en dus toegankelijk te houden.

De MDT benadert actief nieuwe doelgroepen via primair onderwijs en zoekt jongeren op in hun eigen leefomgeving. We gaan de wijken in, via scholen en andere instanties die actief zijn in het sociale domein. Ook diegenen die minder goed ingevoerd zijn in de wereld van de kunsteducatie en cultuur niet van huis uit meegekregen hebben, vinden zo de weg naar de MDT. Zo bouwen we aan een gezonde basis. Voor particuliere docenten is het veel lastiger om dit soort minder rendabele activiteiten te ontplooien die meer gericht zijn op bereik dan op geld verdienen. Via het regulier onderwijs zijn alle kinderen bereikbaar. Vanuit het stimuleringsprogramma van de Rijksoverheid, Cultuureducatie met Kwaliteit, krijgt het cultuuronderwijs blijvend impulsen. Door de samenwerking van MDT en basisscholen is het voor kinderen veel makkelijker de weg naar muziek-, dans- en theaterles in hun vrije tijd te vinden.

 

Doelen

De doelen van de MDT zijn meetbaar geformuleerd (SMART) onder te verdelen in: