Ons aanbod

Muzieklessen

Ons aanbod in muzieklessen

Muziek maken is leuk … of zingen in een koor!
De muziekschool biedt muziekonderwijs voor kinderen en volwassenen. Een vroege start wordt gemaakt met Kinder AMV, gevolgd door Algemene Muzikale Vorming.

De muziekschool biedt instrumentale lessen en vocale lessen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de disciplines Klassiek, Lichte Muziek en Harfa.

Alle lessen die je individueel kunt volgen kun je ook samen doen. Samen leren zingen of een blaasinstrument leren spelen? Of met twee vrienden wekelijks muziek leren produceren in de studio? Dan deel je de kosten. In overleg met de docent kiezen we de ideale lestijd en lesvorm.

De muziekschool kent ook een aantal mogelijkheden om samen te spelen in een band, ensemble of koor. Deze groepen kunnen bestaan uit gelijke instrumenten (bijv. fluitensemble) of uit verschillende instrumenten (bijv. schoolorkest of popband).

De muziekschool heeft een aantal blaasinstrumenten. snaarinstrumenten en accordeons, die aan beginnende leerlingen verhuurd kunnen worden. Bekijk hier de tarieven

Individuele lessen

Accordeon

Basgitaar

Blokfluit

Cello

Contrabas

Dwarsfluit

Fagot

Gitaar klassiek

Gitaar pop/rock

Hobo

Hoorn

Keyboard

Klarinet

Koper

Orgel

Piano

Piano pop

Saxofoon

Saz

Slagwerk

Studio Productie

Viool

Zang

Groepslessen

ABC muziek

Bandcoaching

Barok Ensemble

Big MDT Band

Djembé

Dreumes Muziek

Educa Symfonia

Klezmer Ensemble

Peuter Muziek

Popkoor

Spelend op reis

Studio Productie (duolessen)

Tarieven

KOSTEN & REDUCTIEREGELING

ABC Muziek

Tweejarige cursus voor kinderen uit de groepen 4 en 5 van de basisschool

Wat is er leuk aan muziek? In de tweejarige Algemene Basis Cursus Muziek (ABC Muziek) gaan we dat ontdekken. Zingen, muziekspelletjes doen, bewegen, noten leren lezen en naar allerlei soorten muziek luisteren zijn de elementen in de les. Door middel van het kinderlied wordt gewerkt aan stemvorming en aan ritmische en melodische vorming.

Interesse?

9 + 15 =

Q

ABC Muziek

Tweejarige cursus voor kinderen uit de groepen 4 en 5 van de basisschool

Wat is er leuk aan muziek? In de tweejarige Algemene Basis Cursus Muziek (ABC Muziek) gaan we dat ontdekken. Zingen, muziekspelletjes doen, bewegen, noten leren lezen en naar allerlei soorten muziek luisteren zijn de elementen in de les. Door middel van het kinderlied wordt gewerkt aan stemvorming en aan ritmische en melodische vorming.

Interesse?

14 + 3 =

Q

Accordeon

Wie aan een accordeon denkt, denkt aan Franse terrassen, Amsterdamse cafés en feest. De accordeon heeft echter veel gezichten. Over de hele wereld en in veel verschillende stijlen wordt dit instrument bespeeld. Juist in de modern klassieke muziek, wereldmuziek, Oost-Europese muziek, klezmer, popmuziek en jazz kom je vaak een accordeon tegen!

Bij de accordeonlessen staat het speelplezier en eigen ontwikkeling op de eerste plaats. Daarbij komen diverse technieken en speelstijlen langs.

Interesse?

7 + 10 =

Q

Accordeon

Wie aan een accordeon denkt, denkt aan Franse terrassen, Amsterdamse cafés en feest. De accordeon heeft echter veel gezichten. Over de hele wereld en in veel verschillende stijlen wordt dit instrument bespeeld. Juist in de modern klassieke muziek, wereldmuziek, Oost-Europese muziek, klezmer, popmuziek en jazz kom je vaak een accordeon tegen!

Bij de accordeonlessen staat het speelplezier en eigen ontwikkeling op de eerste plaats. Daarbij komen diverse technieken en speelstijlen langs.

Interesse?

7 + 4 =

Q

Bandcoaching

Als je een instrument bespeelt is er niets leuker dan samen met anderen te spelen in een band.

Bij de MDT Veendam kan dat. Je repeteert wekelijks in de fijne popkelder waar alle spullen klaar staan. Daar speel je je favoriete muziek en krijg je les in samenspel, dynamiek, vormen en kenmerken van stijlen of dat nou pop, rock of jazz is. Uiteraard wordt er gerepeteerd om op te treden voor publiek.

Interesse?

12 + 2 =

Q

ABC Muziek


Als je een instrument bespeelt is er niets leuker dan samen met anderen te spelen in een band.
Bij de MDT Veendam kan dat. Je repeteert wekelijks in de fijne popkelder waar alle spullen klaar staan. Daar speel je je favoriete muziek en krijg je les in samenspel, dynamiek, vormen en kenmerken van stijlen of dat nou pop, rock of jazz is. Uiteraard wordt er gerepeteerd om op te treden voor publiek.

Interesse?

13 + 15 =

Q

Barok Ensemble

Barokmuziek kent veel verschillende instrumenten waaronder viool, altfluit, blokfluit, cello en piano.
De stijl stamt uit de late renaissancetijd en kenmerkt zich door de theatrale effecten.
De repetities zijn op donderdag van 17.30 – 19.00 uur. Docent: Siska Sennema.

Interesse?

15 + 12 =

Q

Barok Ensemble

Barokmuziek kent veel verschillende instrumenten waaronder viool, altfluit, blokfluit, cello en piano.
De stijl stamt uit de late renaissancetijd en kenmerkt zich door de theatrale effecten.
De repetities zijn op donderdag om 17.30 uur. Docent: Siska Sennema.

Interesse?

9 + 2 =

Q

Basgitaar

De basgitaar draait om groove. Iets zo swingend spelen dat je er niet stil bij kunt blijven zitten of staan.  In de lessen gaan we op zoek naar de juiste sound, ritmes, noten en daarbij kunnen alle stijlen voorbij komen zoals bijvoorbeeld pop, blues, funk, soul, rock, metal en jazz.

Er is altijd ruimte voor improvisatie (ook al is het heel eenvoudig). Immers, de creatieve geest mag aan de slag met het maken van muziek!”

Interesse?

10 + 4 =

Q

Basgitaar

De basgitaar draait om groove. Iets zo swingend spelen dat je er niet stil bij kunt blijven zitten of staan.  In de lessen gaan we op zoek naar de juiste sound, ritmes, noten en daarbij kunnen alle stijlen voorbij komen zoals bijvoorbeeld pop, blues, funk, soul, rock, metal en jazz.

Er is altijd ruimte voor improvisatie (ook al is het heel eenvoudig). Immers, de creatieve geest mag aan de slag met het maken van muziek!”

Interesse?

8 + 8 =

Q

Big MDT Band

Onder leiding van Harry Broekman repeteert dinsdagavond vanaf 19.00 uur de swingende big band van de muziekschool. Muziek vanaf de jaren 50 tot en met nu met saxen, koper en rhytmsectie.

Interesse?

7 + 9 =

Q

BIG MDT Band

Onder leiding van Harry Broekman repeteert dinsdagavond vanaf 19.00 uur de swingende big band van de muziekschool. Muziek vanaf de jaren 50 tot en met nu met saxen, koper en rhytmsectie.

Interesse?

15 + 8 =

Q

Blokfluit

Geen instrument is al zo lang populair als de blokfluit. Voor beginners een instrument dat redelijk snel is aan te leren. Daarna een instrument met ongekende mogelijkheden waarvoor veel composities zijn geschreven, o.a. door J.S. Bach en G.F. Händel.

Hoewel van oorsprong een klassiek instrument, wordt de blokfluit ook in de pop-, film- en wereldmuziek gebruikt. In de lessen is er veel aandacht voor speeltechniek, ademhaling, samenspelen, notenschrift en improviseren.

Met de blokfluit kun je alle kanten op!
Er zijn lessen voor kinderen, jongeren en volwassenen.

Interesse?

3 + 11 =

Q

Blokfluit

Geen instrument is al zo lang populair als de blokfluit. Voor beginners een instrument dat redelijk snel is aan te leren. Daarna een instrument met ongekende mogelijkheden waarvoor veel composities zijn geschreven, o.a. door J.S. Bach en G.F. Händel.

Hoewel van oorsprong een klassiek instrument, wordt de blokfluit ook in de pop-, film- en wereldmuziek gebruikt. In de lessen is er veel aandacht voor speeltechniek, ademhaling, samenspelen, notenschrift en improviseren.

Met de blokfluit kun je alle kanten op!
Er zijn lessen voor kinderen, jongeren en volwassenen.

Interesse?

7 + 8 =

Q

Cello

De cello bestaat sinds de zestiende eeuw en heeft met zijn warme klank vele harten gestolen. Hij kan van heel laag tot heel hoog klinken en wordt daarom gebruikt voor zowel baspartijen als melodie. Er zijn vele composities voor geschreven. O.a. celloconcerten van Dvorak en Elgar. Ook in de jazz en popmuziek wordt de cello gebruikt, bijvoorbeeld door de Nederlandse band Krezip. In onze lessen wordt veel aandacht besteedt aan speeltechniek, voordracht en spelen in ensembles.

Interesse?

14 + 15 =

Q

Cello

De cello bestaat sinds de zestiende eeuw en heeft met zijn warme klank vele harten gestolen. Hij kan van heel laag tot heel hoog klinken en wordt daarom gebruikt voor zowel baspartijen als melodie. Er zijn vele composities voor geschreven. O.a. celloconcerten van Dvorak en Elgar. Ook in de jazz en popmuziek wordt de cello gebruikt, bijvoorbeeld door de Nederlandse band Krezip. In onze lessen wordt veel aandacht besteedt aan speeltechniek, voordracht en spelen in ensembles.

Interesse?

6 + 14 =

Q

Contrabas

De contrabas is het grootste en meest intens klinkende instrument in de snarenfamilie. Het wordt veel gebruikt in jazz en klassieke muziek, maar ook in de rock- en volksmuziek voelt hij zich thuis. Net als de elektrische basgitaar is de contrabas een instrument dat erg laag klinkt. De primaire functie ervan is het creëren van de basis van een muziekstuk. Afhankelijk van de stijl die je speelt, kun je op een contrabas spelen met je vingers of met een strijkstok.

Wij geven contrabasles aan kinderen en volwassenen. Wil je contrabas leren spelen en zoek je contrabasles? Schrijf je dan nu in of vraag een gratis proefles aan.

Interesse?

12 + 8 =

Q

Contrabas

De contrabas is het grootste en meest intens klinkende instrument in de snarenfamilie. Het wordt veel gebruikt in jazz en klassieke muziek, maar ook in de rock- en volksmuziek voelt hij zich thuis. Net als de elektrische basgitaar is de contrabas een instrument dat erg laag klinkt. De primaire functie ervan is het creëren van de basis van een muziekstuk. Afhankelijk van de stijl die je speelt, kun je op een contrabas spelen met je vingers of met een strijkstok.

Wij geven contrabasles aan kinderen en volwassenen. Wil je contrabas leren spelen en zoek je contrabasles? Schrijf je dan nu in of vraag een gratis proefles aan.

Interesse?

3 + 4 =

Q

Djembé

Van muziek maken word je blij! Kom daarom naar de cursus djembé. Onder de enthousiaste leiding van Harvey Mercera ga je lekker met diverse ritmes aan de slag. Een eigen djembé is niet nodig. De lessen zijn op woensdag. Voor leerlingen van 7 – 14 jaar van 18.30 – 19.00 uur en de groep volwassenen vanaf 21 jaar van 19.00 – 20.00 uur.

Interesse?

9 + 13 =

Q

Djembé

Van muziek maken word je blij! Kom daarom naar de cursus djembé. Onder de enthousiaste leiding van Harvey Mercera ga je lekker met diverse ritmes aan de slag. De lessen zijn op woensdag. Voor leerlingen van 7 – 14 jaar van 18.30 – 19.00 uur en de groep volwassenen vanaf 21 jaar van 19.00 – 20.00 uur.
Een eigen djembé is niet nodig. Informeer naar de mogelijkheden: 0598- 317740.

Interesse?

8 + 2 =

Q

Dreumes Muziek

Samen met je kind of kleinkind gaan we in deze cursus muziek maken en ervaren. Daarbij komen spelenderwijs veel liedjes aan bod, waarbij ondersteunde materialen worden gebruikt. Er wordt gezongen, gedanst, geluisterd, bewogen en ook zijn er muziekinstrumentjes, waarop de kinderen zelf mogen spelen. Plezier beleven aan deze muzikale activiteiten staat in de cursus centraal en draagt op een positieve manier bij aan de ontwikkeling van je kindje.
De cursus is geschikt voor kinderen van 1 tot ongeveer 2,5 jaar met een ouder/verzorger. Aan het eind van elke les krijgen jullie de liedjes mee, zodat er thuis ook gezongen kan worden. Oudere kinderen kunnen meedoen aan de cursus “Peuter Muziek”.

De lessen worden gegeven op donderdagochtend van 9:15 tot 10:00 in de MDT- school.

Data voorjaar 2024

1, 8, 15 en 29 februari
7, 14, 21 en 28 maart
Tarief: € 66,00

De cursus wordt gegeven door Muziek op Schoot docent  Sonja de Haan.

Interesse?

14 + 14 =

Q

Dreumes Muziek

Samen met je kind of kleinkind gaan we in deze cursus muziek maken en ervaren. Daarbij komen spelenderwijs veel liedjes aan bod, waarbij ondersteunde materialen worden gebruikt. Er wordt gezongen, gedanst, geluisterd, bewogen en ook zijn er muziekinstrumentjes, waarop de kinderen zelf mogen spelen. Plezier beleven aan deze muzikale activiteiten staat in de cursus centraal en draagt op een positieve manier bij aan de ontwikkeling van je kindje.
De cursus is geschikt voor kinderen van 1 tot ongeveer 2,5 jaar met een ouder/verzorger. Aan het eind van elke les krijgen jullie de liedjes mee, zodat er thuis ook gezongen kan worden. Oudere kinderen kunnen meedoen aan de cursus “Peuter Muziek”.

De lessen worden gegeven op donderdagochtend van 9:15 tot 10:00 in de MDT- school.

Data voorjaar 2024
1, 8, 15 en 29 februari
7, 14, 21 en 28 maart
Tarief: € 66,00

De cursus wordt gegeven door Muziek op Schoot docent  Sonja de Haan.

Interesse?

3 + 1 =

Q

Dwarsfluit

De dwarsfluit wordt meestal kortweg fluit genoemd. De fluit is gemaakt van verzilverd metaal en wordt dwars op de lippen geblazen. Vandaar de naam dwarsfluit.
De oudst bekende dwarsfluit stamt uit de steentijd en was van bot gemaakt. In de 17 eeuw werd de fluit van hout gemaakt: de traverso. De bouw van de fluit, zoals we die nu kennen, is ontwikkeld in de 19 eeuw. Deze dwarsfluit bestaat uit 3 delen: het kopstuk, middenstuk en voetstuk.
Naast de bekende fluit zijn er ook dwarsfluiten, die hoger en lager klinken. De leden van de dwarsfluitfamilie zijn van hoog naar laag: Piccolo, Dwarsfluit, Altfluit, Basfluit.
De fluit is een instrument waarmee je muziek kan spelen uit vele klassieke stijlperiodes, jazz en popmuziek.

Interesse?

4 + 4 =

Q

Dwarsfluit

De dwarsfluit wordt meestal kortweg fluit genoemd. De fluit is gemaakt van verzilverd metaal en wordt dwars op de lippen geblazen. Vandaar de naam dwarsfluit.
De oudst bekende dwarsfluit stamt uit de steentijd en was van bot gemaakt. In de 17 eeuw werd de fluit van hout gemaakt: de traverso. De bouw van de fluit, zoals we die nu kennen, is ontwikkeld in de 19 eeuw. Deze dwarsfluit bestaat uit 3 delen: het kopstuk, middenstuk en voetstuk.
Naast de bekende fluit zijn er ook dwarsfluiten, die hoger en lager klinken. De leden van de dwarsfluitfamilie zijn van hoog naar laag: Piccolo, Dwarsfluit, Altfluit, Basfluit.
De fluit is een instrument waarmee je muziek kan spelen uit vele klassieke stijlperiodes, jazz en popmuziek.

Interesse?

5 + 4 =

Q

Educa Symfonia o.l.v. Esther van Dijk

‘Educa Symfonia’ is opgericht door Cultuur & Congrescentrum vanBeresteyn en het VKSO, het orkest van de Veenkoloniën. Inmiddels is er een nauwe samenwerking met de Muziek-, Dans- en Theaterschool. Het orkest staat onder leiding van dirigent Esther van Dijk en voert bijzondere projecten uit, zoals het begeleiden van popmuziek en het geven van educatieve concerten voor kinderen en volwassenen.
Regelmatig geeft het orkest een koffieconcert in de foyer van Cultuur & Congrescentrum vanBeresteyn. Op het repertoire staat licht klassieke muziek en filmmuziek.

Meespelen in een avontuurlijk orkest?
Je kunt meespelen als je ruim vier jaar les hebt gehad met goed resultaat. Leeftijd maakt niet uit. Het repertoire is voornamelijk licht klassieke muziek en filmmuziek en natuurlijk uitstapjes naar andere genres. Het orkest repeteert op donderdagavond (19.00 – 21.00 uur) in Cultuurcentrum vanBeresteyn, Museumplein 5, Veendam. Per seizoen worden ca 5 concerten georganiseerd. De contributie is € 55,– per seizoen. Voor degene die les heeft op de Muziek-, Dans- en Theaterschool, is de bijdrage € 40,–. Opgave: Muziek-, Dans- en Theaterschool, administratie@mdtveendam.nl. Contactpersoon: Bertine Beugels, T 06 30960009, E b.beugels@planet.nl

Educa Symfonia is een initiatief van het Veenkoloniaal Symfonie-orkest, cultuurcentrum vanBeresteyn en de Muziek-, Dans- en Theaterschool, Veendam.

Interesse?

6 + 3 =

Q

Educa Symfonia o.l.v. Esther van Dijk

‘Educa Symfonia’ is opgericht door Cultuur & Congrescentrum vanBeresteyn en het VKSO, het orkest van de Veenkoloniën. Inmiddels is er een nauwe samenwerking met de Muziek-, Dans- en Theaterschool. Het orkest staat onder leiding van dirigent Esther van Dijk en voert bijzondere projecten uit, zoals het begeleiden van popmuziek en het geven van educatieve concerten voor kinderen en volwassenen.
Regelmatig geeft het orkest een koffieconcert in de foyer van Cultuur & Congrescentrum vanBeresteyn. Op het repertoire staat licht klassieke muziek en filmmuziek.

Meespelen in een avontuurlijk orkest?
Je kunt meespelen als je ruim vier jaar les hebt gehad met goed resultaat. Leeftijd maakt niet uit. Het repertoire is voornamelijk licht klassieke muziek en filmmuziek en natuurlijk uitstapjes naar andere genres. Het orkest repeteert op donderdagavond (19.00 – 21.00 uur) in Cultuurcentrum vanBeresteyn, Museumplein 5, Veendam. Per seizoen worden ca 5 concerten georganiseerd. De contributie is € 55,– per seizoen. Voor degene die les heeft op de Muziek-, Dans- en Theaterschool, is de bijdrage € 40,–. Opgave: Muziek-, Dans- en Theaterschool, administratie@mdtveendam.nl. Contactpersoon: Bertine Beugels, T 06 30960009, E b.beugels@planet.nl

Educa Symfonia is een initiatief van het Veenkoloniaal Symfonie-orkest, cultuurcentrum vanBeresteyn en de Muziek-, Dans- en Theaterschool, Veendam.

 

 

Interesse?

9 + 1 =

Q

Fagot

De fagot is een houten blaasinstrument met dubbelriet in tenor- en basligging, dat wordt ingedeeld bij de houtblazers. Het instrument bestaat uit een lange (houten) buis met een licht conische boring.

Interesse?

15 + 4 =

Q

Fagot

De fagot is een houten blaasinstrument met dubbelriet in tenor- en basligging, dat wordt ingedeeld bij de houtblazers. Het instrument bestaat uit een lange (houten) buis met een licht conische boring.

Interesse?

14 + 14 =

Q

Gitaar klassiek

Op een Spaanse  of klassieke gitaar  kun je alle soorten muziek spelen, van klassiek en flamenco tot pop, jazz, blues en singer songwriting.

Als je gitaar wilt leren spelen is de Spaanse gitaar met zijn nylon snaren meestal je eerste instrument. Omdat deze gitaren ook in kleinere maten wordt gemaakt is het mogelijk om al jong te beginnen.

Je kunt spelen als solist maar ook in gitaargroepjes, of met andere instrumenten. Spelenderwijs blijkt wat er allemaal mogelijk is.

Interesse?

9 + 5 =

Q

Gitaar klassiek

Op een Spaanse  of klassieke gitaar  kun je alle soorten muziek spelen, van klassiek en flamenco tot pop, jazz, blues en singer songwriting.

Als je gitaar wilt leren spelen is de Spaanse gitaar met zijn nylon snaren meestal je eerste instrument. Omdat deze gitaren ook in kleinere maten wordt gemaakt is het mogelijk om al jong te beginnen.

Je kunt spelen als solist maar ook in gitaargroepjes, of met andere instrumenten. Spelenderwijs blijkt wat er allemaal mogelijk is.

Interesse?

4 + 1 =

Q

Gitaar pop/rock

Bij de muziekschool kun je gitaarles krijgen in alle stijlen: pop, rock, jazz, fusion, heavy metal, jazz, blues, enz. 

Aan de hand van muziek die jij leuk vindt, leer je soleren, improviseren,akkoorden spelen, liedjes begeleiden, je favoriete muziek naspelen, meespelen met cd’s en eventueel noten lezen. Dit laatste is niet verplicht, maar wel erg handig. 

De eerste en enige vereiste voor iemand die net begint, is een flinke dosis enthousiasme. De gitaar is geschikt om te leren bespelen vanaf ongeveer 8 jaar.

Interesse?

10 + 7 =

Q

Gitaar pop/rock

Bij de muziekschool kun je gitaarles krijgen in alle stijlen: pop, rock, jazz, fusion, heavy metal, jazz, blues, enz. 

Aan de hand van muziek die jij leuk vindt, leer je soleren, improviseren,akkoorden spelen, liedjes begeleiden, je favoriete muziek naspelen, meespelen met cd’s en eventueel noten lezen. Dit laatste is niet verplicht, maar wel erg handig. 

De eerste en enige vereiste voor iemand die net begint, is een flinke dosis enthousiasme. De gitaar is geschikt om te leren bespelen vanaf ongeveer 8 jaar.

Interesse?

1 + 12 =

Q

Hobo

De hobo is een houten blaasinstrument, waarvan de geschiedenis teruggaat naar +/- 3000 voor Chr. Bijzonder aan het instrument is het dubbelriet, dat gemaakt wordt van twee op elkaar gebonden stukjes riet. Als je op het riet blaast, dan ontstaat de karakteristieke klank van de hobo. Blazen op een hobo is niet moeilijker dan op een ander blaasinstrument, maar je hebt een goede blaastechniek nodig.

Interesse?

12 + 8 =

Q

Hobo

De hobo is een houten blaasinstrument, waarvan de geschiedenis teruggaat naar +/- 3000 voor Chr. Bijzonder aan het instrument is het dubbelriet, dat gemaakt wordt van twee op elkaar gebonden stukjes riet. Als je op het riet blaast, dan ontstaat de karakteristieke klank van de hobo. Blazen op een hobo is niet moeilijker dan op een ander blaasinstrument, maar je hebt een goede blaastechniek nodig.

Interesse?

7 + 7 =

Q

Hoorn

De hoorn is opgerolde buis van ongeveer vier meter, die eindigt in een brede beker. Een prachtig muziekinstrument, mooi om te zien maar vooral om te beluisteren en natuurlijk om zelf te bespelen. De hoorn klinkt lager dan een trompet, maar hoger dan een tuba.

Interesse?

1 + 6 =

Q

Hoorn

De hoorn is opgerolde buis van ongeveer vier meter, die eindigt in een brede beker. Een prachtig muziekinstrument, mooi om te zien maar vooral om te beluisteren en natuurlijk om zelf te bespelen. De hoorn klinkt lager dan een trompet, maar hoger dan een tuba.

Interesse?

14 + 8 =

Q

Keyboard

De moderne opvolger van het elektronisch orgel is het keyboard. Het keyboard wordt vooral gebruikt in de lichte muziek en is geschikt voor het spelen van vrijwel alle moderne muziekstijlen, zoals pop, rock, blues en jazz.

Doordat het keyboard veel verschillende instrumentklanken en uiteenlopende ritmes bevat, is het mogelijk om in je eentje complete liedjes te spelen. Keyboard spelen lijkt op het bespelen van een piano. Ook synthesizers en elektrische piano’s behoren tot de groep ‘keyboards’.

Je kunt met keyboards goed terecht als toetsenist in een band of ensemble. Elektronische instrumenten kunnen gekoppeld worden aan een computer. Er bestaat speciale muzieksoftware waarmee je bijvoorbeeld zelf muziek kunt componeren en arrangeren. Keyboard kun je leren bespelen vanaf ongeveer 8 jaar en natuurlijk is het ook geschikt voor volwassenen.

Interesse?

1 + 13 =

Q

Keyboard

De moderne opvolger van het elektronisch orgel is het keyboard. Het keyboard wordt vooral gebruikt in de lichte muziek en is geschikt voor het spelen van vrijwel alle moderne muziekstijlen, zoals pop, rock, blues en jazz.

Doordat het keyboard veel verschillende instrumentklanken en uiteenlopende ritmes bevat, is het mogelijk om in je eentje complete liedjes te spelen. Keyboard spelen lijkt op het bespelen van een piano. Ook synthesizers en elektrische piano’s behoren tot de groep ‘keyboards’.

Je kunt met keyboards goed terecht als toetsenist in een band of ensemble. Elektronische instrumenten kunnen gekoppeld worden aan een computer. Er bestaat speciale muzieksoftware waarmee je bijvoorbeeld zelf muziek kunt componeren en arrangeren. Keyboard kun je leren bespelen vanaf ongeveer 8 jaar en natuurlijk is het ook geschikt voor volwassenen.

Interesse?

13 + 6 =

Q

Klarinet

Het bijzondere aan de klarinet is dat hij zowel in de klassieke muziek als de jazz erg geliefd is. Zijn klank is veelzeggend, van warm tot scherp. De klank wordt gemaakt door te blazen op een enkel riet dat op het mondstuk is bevestigd. Er is veel gecomponeerd voor de klarinet. De meeste mensen kennen de klank uit Rhapsody in Blue van George Gershwin. In de jazz werd hij met name bekend door Benny Goodman.

Nu de digitale wereld ook in de muziek steeds meer ingang heeft gevonden, vindt docent Ivar Römer het belangrijk om ook echte, levende klanken en het spelen vanuit je gevoel en met fantasie te beleven.
Ivar: “Het geeft je iets mee voor je hele leven! Muziek is een zaad dat zich in de rest van je leven verder kan ontwikkelen. Voor kinderen, en voor volwassenen”.

Docent Ivar Römer studeerde aan het Prins Claus Conservatorium en deed veel ervaring op als dirigent van verschillende orkesten en het decennialang geven van klarinet en saxofoonlessen.

Speerpunten in de lessen van Ivar zijn:
1. Instrumentbeheersing, theoretisch inzicht en muzikaliteit
2. Spelen vanuit het hart en met fantasie
3. Improviseren
4. Samenspel
5. En voor wie dat wil, ook een spirituele verdieping in de omgang met de muziek.

Interesse?

14 + 11 =

Q

Klarinet

Het bijzondere aan de klarinet is dat hij zowel in de klassieke muziek als de jazz erg geliefd is. Zijn klank is veelzeggend, van warm tot scherp. De klank wordt gemaakt door te blazen op een enkel riet dat op het mondstuk is bevestigd. Er is veel gecomponeerd voor de klarinet. De meeste mensen kennen de klank uit Rhapsody in Blue van George Gershwin. In de jazz werd hij met name bekend door Benny Goodman. Tijdens onze lessen is er veel aandacht voor speeltechniek, ademhaling en voordracht.

Nu de digitale wereld ook in de muziek steeds meer ingang heeft gevonden, vindt docent Ivar Römer het belangrijk om ook echte, levende klanken en het spelen vanuit je gevoel en met fantasie te beleven.
Ivar: “Het geeft je iets mee voor je hele leven! Muziek is een zaad dat zich in de rest van je leven verder kan ontwikkelen. Voor kinderen, en voor volwassenen”.

Docent Ivar Römer studeerde aan het Prins Claus Conservatorium en deed veel ervaring op als dirigent van verschillende orkesten en het decennialang geven van klarinet en saxofoonlessen.

Speerpunten in de lessen van Ivar zijn:
1. Instrumentbeheersing, theoretisch inzicht en muzikaliteit
2. Spelen vanuit het hart en met fantasie
3. Improviseren
4. Samenspel
5. En voor wie dat wil, ook een spirituele verdieping in de omgang met de muziek.

Interesse?

6 + 15 =

Q

Klezmer Ensemble

​Klezmer is vrolijke feestmuziek uit de Balkan en het nabije oosten. Perfect om te spelen wanneer je graag met anderen muziek wilt leren maken.

Het leuke aan klezmer is dat er veel verschillende muziekinstrumenten in de Klezmer thuishoren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de klarinet, de viool, de piano en de accordeon. Met deze bonte verzameling muzikanten in één band is het altijd feest. De Muziek-, Dans- en Theaterschool Veendam wil dit plezier in het samen spelen graag bevorderen. Maar, samen spelen moet je leren, en dát kan onder de bezielende leiding van accordeondocent Wim Lever.

promofilm door Bas van der Linde

youtu.be/5giZT6Jn8lI

Interesse?

6 + 8 =

Q

Klezmer Ensemble

Klezmer is vrolijke feestmuziek uit de Balkan en het nabije oosten. Perfect om te spelen wanneer je graag met anderen muziek wilt leren maken.

Het leuke aan klezmer is dat er veel verschillende muziekinstrumenten in de Klezmer thuishoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de klarinet, de viool, de piano en de accordeon. Met deze bonte verzameling muzikanten in één band is het altijd feest. De Muziek-, Dans- en Theaterschool Veendam wil dit plezier in het samen spelen graag bevorderen. Maar, samen spelen moet je leren, en dát kan onder de bezielende leiding van accordeondocent Wim Lever.

Interesse?

8 + 15 =

Q

Koper

De trompet is een van de hoogst klinkende blaasinstrumenten met een heldere toon. Door de kunstige manier waarop de buis gebogen is, zou je niet zeggen dat deze ongeveer anderhalve meter lang is. De trompet kan in allerlei orkesten meespelen, zowel klassiek als jazz. Ook is de trompet een belangrijk instrument in het harmonie- en fanfareorkest.

De trombone heeft dezelfde heldere toon als de trompet, maar door de grotere buislengte is de toon een stuk lager. Door het uittrekken van de schuif wordt de hoofdbus verlengd, waardoor de natuurtonen worden verlaagd.

Interesse?

5 + 1 =

Q

Koper

De trompet is een van de hoogst klinkende blaasinstrumenten met een heldere toon. Door de kunstige manier waarop de buis gebogen is, zou je niet zeggen dat deze ongeveer anderhalve meter lang is. De trompet kan in allerlei orkesten meespelen, zowel klassiek als jazz. Ook is de trompet een belangrijk instrument in het harmonie- en fanfareorkest.
Promofilm door Bas van der Linde
https://youtu.be/G3snlfiHULc

De trombone heeft dezelfde heldere toon als de trompet, maar door de grotere buislengte is de toon een stuk lager. Door het uittrekken van de schuif wordt de hoofdbus verlengd, waardoor de natuurtonen worden verlaagd.

Interesse?

5 + 2 =

Q

Orgel

Al vanaf het jaar 800 worden er orgels gebouwd. Sindsdien heeft het orgel zich ontwikkeld tot het grootste en meest kleurrijke toetsinstrument. Het orgel is zeer geschikt als begeleidingsinstrument en er zijn verschillende mogelijkheden voor samenspel met andere instrumenten.

Bij de MDT kan iedereen vanaf 6 jaar orgel leren spelen. In de eerste fase wordt de basis gelegd voor het klavierspel. Vervolgens kun je kiezen uit drie verschillende richtingen:

  • lichte en populaire muziek op het elektronische orgel
  • klassieke orgelliteratuur
  • Kerkmuziek

Interesse?

15 + 7 =

Q

Orgel

Al vanaf het jaar 800 worden er orgels gebouwd. Sindsdien heeft het orgel zich ontwikkeld tot het grootste en meest kleurrijke toetsinstrument. Het orgel is zeer geschikt als begeleidingsinstrument en er zijn verschillende mogelijkheden voor samenspel met andere instrumenten.

Bij de MDT kan iedereen vanaf 6 jaar orgel leren spelen. In de eerste fase wordt de basis gelegd voor het klavierspel. Vervolgens kun je kiezen uit drie verschillende richtingen:

  • lichte en populaire muziek op het elektronische orgel
  • klassieke orgelliteratuur
  • Kerkmuziek

Interesse?

4 + 6 =

Q

Peuter Muziek

Samen met je kind of kleinkind gaan we in deze cursus muziek ervaren en maken. Daarbij komen spelenderwijs veel liedjes aan bod, waarbij ondersteunde materialen worden gebruikt. Er wordt gezongen, gedanst, geluisterd, bewogen en ook zijn er muziekinstrumentjes, waarop de kinderen zelf mogen spelen. Plezier beleven aan muziek maken staat in deze cursus centraal en draagt op een positieve manier bij aan de ontwikkeling van je kindje.

De cursus is geschikt voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar met een ouder/verzorger. Aan het eind van elke les, krijgen jullie de liedjes mee naar huis, zodat er thuis ook gezongen kan worden. Jongere kinderen kunnen meedoen aan de cursus “Dreumes Muziek”.

De lessen worden gegeven op donderdagochtend van 10:45 tot 11:30 in de MDT- school.

Data voorjaar 2024
1, 8, 15 en 29 februari
7, 14, 21 en 28 maart
Tarief: € 66,00

Interesse?

3 + 14 =

Q

Kleuter Muziek

Samen met je kind of kleinkind gaan we in deze cursus muziek maken en ervaren. Daarbij komen spelenderwijs veel liedjes aan bod, waarbij ondersteunde materialen worden gebruikt. Er wordt gezongen, gedanst, geluisterd, bewogen en ook zijn er muziekinstrumentjes, waarop de kinderen zelf mogen spelen. Plezier beleven aan deze muzikale activiteiten staat in deze cursus centraal en draagt op een positieve manier bij aan de ontwikkeling van je kindje.
De cursus is geschikt voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar met een ouder/verzorger. Aan het eind van elke les krijgen jullie de liedjes mee naar huis, zodat er thuis ook gezongen kan worden. Jongere kinderen kunnen meedoen aan de cursus “Dreumes Muziek”.

De lessen worden gegeven op donderdagochtend van 10:15 tot 11:00 in de MDT- school.

Data voorjaar 2024
1, 8, 15 en 29 februari
7, 14, 21 en 28 maart
Tarief: € 66,00

De cursus wordt gegeven door Muziek op Schoot docent  Sonja de Haan.

Interesse?

7 + 6 =

Q

Piano

Thuis, op school, in het café, niemand kan het laten een paar toetsen in te drukken als er een piano staat. De piano is breed inzetbaar en heeft een rijke klank. Daardoor is het al sinds eeuwen een geliefd instrument in zowel de klassieke als de populaire muziek. We geven lessen klassiek piano en piano lichte muziek (pop/jazz). Er wordt o.a. veel aandacht besteed aan speeltechniek, solo spel, samenspel, en uitvoering.

Interesse?

4 + 14 =

Q

Piano

Thuis, op school, in het café, niemand kan het laten een paar toetsen in te drukken als er een piano staat. De piano is breed inzetbaar en heeft een rijke klank. Daardoor is het al sinds eeuwen een geliefd instrument in zowel de klassieke als de populaire muziek. We geven lessen klassiek piano en piano lichte muziek (pop/jazz). Er wordt o.a. veel aandacht besteed aan speeltechniek, solo spel, samenspel, en uitvoering.

Interesse?

13 + 1 =

Q

Piano pop

De piano is een belangrijk begeleidings- en solo-instrument in de pop en jazz. Als pianist kun je solostukken spelen, maar ook een zangeres begeleiden of pianospelen in een band.

Op de MDT wordt les gegeven op alle niveau’s, van beginner tot gevorderde.

Je leert spelen in diverse pop/jazz stijlen zoals jazz, blues, latin, funk, soul, pop en rock.aan de hand van liedjes en een lesmethode die bij je past, waarbij je leert noten lezen en accoordsymbolen te begrijpen en te lezen.

Ook is er tijdens de lessen veel aandacht voor de juiste houding en speeltechniek.

Interesse?

13 + 11 =

Q

Piano pop

De piano is een belangrijk begeleidings- en solo-instrument in de pop en jazz. Als pianist kun je solostukken spelen, maar ook een zangeres begeleiden of pianospelen in een band.

Op de MDT wordt les gegeven op alle niveau’s, van beginner tot gevorderde.

Je leert spelen in diverse pop/jazz stijlen zoals jazz, blues, latin, funk, soul, pop en rock.aan de hand van liedjes en een lesmethode die bij je past, waarbij je leert noten lezen en accoordsymbolen te begrijpen en te lezen.

Ook is er tijdens de lessen veel aandacht voor de juiste houding en speeltechniek.

Interesse?

2 + 14 =

Q

Popkoor

Het popkoor is erg in trek bij zowel jongeren als volwassenen. Onder begeleiding van een zangdocente wordt er tijdens de les een aantal moderne liedjes geoefend. Hits van nu of van toen, het is allemaal mogelijk. Het gaat hierbij met name om het plezier in het samen zingen, waarbij het hoogst haalbare uit de groep wordt gehaald. Een avondje popkoor is een avondje uit!

Momenteel telt de school één popkoor voor alle leeftijden op voorwaarde van voldoende aanmeldingen.

Minimum aantal personen: 15

Interesse?

3 + 2 =

Q

Popkoor

Het popkoor is erg in trek bij zowel jongeren als volwassenen. Onder begeleiding van een zangdocente wordt er tijdens de les een aantal moderne liedjes geoefend. Hits van nu of van toen, het is allemaal mogelijk. Het gaat hierbij met name om het plezier in het samen zingen, waarbij het hoogst haalbare uit de groep wordt gehaald. Een avondje popkoor is een avondje uit!

Momenteel telt de school één popkoor voor alle leeftijden op voorwaarde van voldoende aanmeldingen.

Minimum aantal personen: 15

Interesse?

3 + 6 =

Q

Saxofoon

De saxofoon bestaat sinds 1840 als een hele familie, waaronder de sopraan-, de alt-, de tenor- en de baritonsaxofoon, dankzij de Belgische instrumentenbouwer Adolphe Sax. Hij ontwierp in opdracht van de Franse militaire blaaskapel een blaasinstrument met een grotere dynamiek die hard en briljant, maar ook fluisterzacht en zwoel kan klinken.

De saxofoon is gemaakt van koper, maar heeft op het oorspronkelijk houten mondstuk een enkel riet en wordt daarom net als de klarinet tot de houten blaasinstrumenten gerekend. Het instrument werd eerst vooral bespeeld in harmonie- en fanfareorkesten, maar vervolgens ook in klassieke orkesten en musicals.

Sinds de komst van radio en tv nam de populariteit van de saxofoon een grote vlucht en tegenwoordig klinkt de sax volop in allerlei muziekstijlen als jazz, blues, latin, funk, soul, pop en rock.

Interesse?

15 + 13 =

Q

Saxofoon

De saxofoon bestaat sinds 1840 als een hele familie, waaronder de sopraan-, de alt-, de tenor- en de baritonsaxofoon, dankzij de Belgische instrumentenbouwer Adolphe Sax. Hij ontwierp in opdracht van de Franse militaire blaaskapel een blaasinstrument met een grotere dynamiek die hard en briljant, maar ook fluisterzacht en zwoel kan klinken.

De saxofoon is gemaakt van koper, maar heeft op het oorspronkelijk houten mondstuk een enkel riet en wordt daarom net als de klarinet tot de houten blaasinstrumenten gerekend. Het instrument werd eerst vooral bespeeld in harmonie- en fanfareorkesten, maar vervolgens ook in klassieke orkesten en musicals.

Sinds de komst van radio en tv nam de populariteit van de saxofoon een grote vlucht en tegenwoordig klinkt de sax volop in allerlei muziekstijlen als jazz, blues, latin, funk, soul, pop en rock.

Interesse?

10 + 4 =

Q

Saz

De saz is een snaarinstrument met drie snaren. Hij bestaat uit een lange hals, een grote bolvormige klankkast en een klankgat. Hij lijkt veel op een gewone gitaar maar heeft andere klanken. De saz heeft lossere snaren, waarmee de gespeelde toonladder bij te stemmen is. De saz bestaat voornamelijk uit hout. De snaren zijn allemaal van verschillend materiaal gemaakt.

Interesse?

3 + 5 =

Q

Saz

De saz is een snaarinstrument met drie snaren. Hij bestaat uit een lange hals, een grote bolvormige klankkast en een klankgat. Hij lijkt veel op een gewone gitaar maar heeft andere klanken. De saz heeft lossere snaren, waarmee de gespeelde toonladder bij te stemmen is. De saz bestaat voornamelijk uit hout. De snaren zijn allemaal van verschillend materiaal gemaakt.

Interesse?

9 + 12 =

Q

Slagwerk

Drums

De motor van de pop-, jazz- en rockmuziek, de hartslag van het liedje en de beat waar iedereen op danst. Daar heb je een drummer voor nodig. Drummers bepalen het tempo en de feel van een nummer en zijn de ruggengraat van de band. Dat kun je bij ons leren! We hebben twee drumdocenten bij de MDT. Joost van Soest is onze specialist op dit gebied.

HaFaBra en Klassiek slagwerk

Een andere tak van de slagwerkafdeling is het klassieke slagwerk, zoals je in een orkest, harmonie, fanfare en brassband ziet. Bij deze afdeling ligt de focus op veel verschillende instrumenten, met aan de ene kant ongestemd slagwerk (kleine en grote trom, triangel en andere kleine percussie) en aan de andere gestemd slagwerk (xylofoon, marimba, pauken, vibrafoon, klokkenspel en buisklokken). Onze specialist op dit gebied is Wim Niemeijer en ongestemd klassiek slagwerk kan ook bij Joost van Soest gestudeerd worden.

 Djembé

Een van oorsprong Afrikaans percussieinstrument, maar onze docent Harvey Mercera neemt je mee naar het Caraïbisch gebied, om de zomerse ritmes van de ABC- eilanden te leren spelen. In een groep leer je samen verschillende latin-ritmes op djembé te spelen.

Interesse?

11 + 11 =

Q

Slagwerk

Drums

De motor van de pop-, jazz- en rockmuziek, de hartslag van het liedje en de beat waar iedereen op danst. Daar heb je een drummer voor nodig. Drummers bepalen het tempo en de feel van een nummer en zijn de ruggengraat van de band. Dat kun je bij ons leren! We hebben twee drumdocenten bij de MDT. Joost van Soest is onze specialist op dit gebied.

HaFaBra en Klassiek slagwerk

Een andere tak van de slagwerkafdeling is het klassieke slagwerk, zoals je in een orkest, harmonie, fanfare en brassband ziet. Bij deze afdeling ligt de focus op veel verschillende instrumenten, met aan de ene kant ongestemd slagwerk (kleine en grote trom, triangel en andere kleine percussie) en aan de andere gestemd slagwerk (xylofoon, marimba, pauken, vibrafoon, klokkenspel en buisklokken). Onze specialist op dit gebied is Wim Niemeijer en ongestemd klassiek slagwerk kan ook bij Joost van Soest gestudeerd worden.

 Djembé

Een van oorsprong Afrikaans percussieinstrument, maar onze docent Harvey Mercera neemt je mee naar het Caraïbisch gebied, om de zomerse ritmes van de ABC- eilanden te leren spelen. In een groep leer je samen verschillende latin-ritmes op djembé te spelen.

Interesse?

1 + 2 =

Q

Spelend op reis door muziekland

Bij de eerste schreden op het muzikale pad gaat het niet om het leren bespelen van een instrument, maar staat het plezier in het gezamenlijk muziek maken voorop. Dit geld het sterkst voor de groepen 1, 2 en 3 van de basisschool, waar zang en beweging centraal staan.

In deze cursus gaan we elke week zingen, muziekspelletjes doen, bewegen, op instrumentjes spelen, luisteren naar allerlei soorten muziek en nog veel meer. Het belangrijkste is: samen muziek maken.

Interesse?

10 + 15 =

Q

Spelend op reis

Bij de eerste schreden op het muzikale pad gaat het niet om het leren bespelen van een instrument, maar staat het plezier in het gezamenlijk muziek maken voorop. Dit geld het sterkst voor de groepen 1, 2 en 3 van de basisschool, waar zang en beweging centraal staan.

In deze cursus gaan we elke week zingen, muziekspelletjes doen, bewegen, op instrumentjes spelen, luisteren naar allerlei soorten muziek en nog veel meer. Het belangrijkste is: samen muziek maken.

Interesse?

1 + 10 =

Q

Studio Muziek

‘Songwriting, Compositie & Digitale Muziekproductie’, zou deze cursus eigenlijk moeten heten. Maar dat was te lang. Of digitale muziekproductie. Het belangrijkste bij deze cursus is, dat de focus niet op de computer of het digitale aspect (= de middelen) ligt, maar vooral op het doel van deze middelen. Zo is het voor bijvoorbeeld singer-songwriters, rappers of gitaristen waardevol om over compositie en songwriting te leren en in dat proces gaandeweg te leren werken met de benodigde middelen (bijv opnamesoftware, effect-plugins of hardware processors). Of je gebruikt digitale middelen om zelf muziek te componeren of te bewerken.
 

Docent Sander Koning helpt je met individuele of duo lessen verder met al je wensen!

Interesse?

6 + 14 =

Q

Studio Muziek

‘Songwriting, Compositie & Digitale Muziekproductie’, zou deze cursus eigenlijk moeten heten. Maar dat was te lang. Of digitale muziekproductie. Het belangrijkste bij deze cursus is, dat de focus niet op de computer of het digitale aspect (= de middelen) ligt, maar vooral op het doel van deze middelen. Zo is het voor bijvoorbeeld singer-songwriters, rappers of gitaristen waardevol om over compositie en songwriting te leren en in dat proces gaandeweg te leren werken met de benodigde middelen (bijv opnamesoftware, effect-plugins of hardware processors). Of je gebruikt digitale middelen om zelf muziek te componeren of te bewerken.
 
Docent Sander Koning helpt je met individuele of duo lessen verder met al je wensen!

Interesse?

6 + 11 =

Q

Viool

De viool is misschien wel het populairste instrument in de klassieke muziek. Veel beroemde componisten hebben muziekstukken voor viool geschreven. Daarnaast kom je hem in vele andere muziekstijlen tegen. O.a. jazz, tango, country, folk, pop, klezmer. In het begin misschien een beetje lastig om er een mooi geluid uit te krijgen, maar als dat eenmaal lukt dan zijn de muzikale mogelijkheden onuitputtelijk. In onze lessen aandacht voor speeltechniek, toonvorming en samenspel. Je kunt al met viool beginnen als je 5 jaar bent!

Promofilm door Bas van der Linde
https://youtu.be/pptnvRo6WpY

 

 

Interesse?

1 + 5 =

Q

Viool

De viool is misschien wel het populairste instrument in de klassieke muziek. Veel beroemde componisten hebben muziekstukken voor viool geschreven. Daarnaast kom je hem in vele andere muziekstijlen tegen. O.a. jazz, tango, country, folk, pop, klezmer. In het begin misschien een beetje lastig om er een mooi geluid uit te krijgen, maar als dat eenmaal lukt dan zijn de muzikale mogelijkheden onuitputtelijk. In onze lessen aandacht voor speeltechniek, toonvorming en samenspel. Je kunt al met viool beginnen als je 5 jaar bent!publiek.

Interesse?

15 + 1 =

Q

Zang

Het bijzondere van zingen is, dat je zelf je eigen instrument bent. In de lessen wordt een basis gelegd door veel aandacht te besteden aan de houding en ademhaling en zangtechnieken. Vervolgens kun je werken aan stukken in de stijl die jou aanspreekt. Er worden zanglessen aangeboden in o.a. de stijlen pop, jazz, musical en klassiek. Deze lessen zijn geschikt voor zowel beginners als gevorderden en voor jong en oud.

Interesse?

3 + 6 =

Q

Zang

Het bijzondere van zingen is, dat je zelf je eigen instrument bent. In de lessen wordt een basis gelegd door veel aandacht te besteden aan de houding en ademhaling en zangtechnieken. Vervolgens kun je werken aan stukken in de stijl die jou aanspreekt. Er worden zanglessen aangeboden in o.a. de stijlen pop, jazz, musical en klassiek. Deze lessen zijn geschikt voor zowel beginners als gevorderden en voor jong en oud.

Interesse?

1 + 11 =

Q